Dnes sa Slovensko musí pozerať, ako sa na výslnie dostávajú iné krajiny. Tie sa totiž oveľa rýchlejšie prispôsobujú nástupu nových technológií a formuj[ svoju legislatívu tak, aby z týchto technológií mali prospech bežní občania. Slovensko sa zatiaľ len prizer8, ako tradičné záujmové skupiny bojujú proti týmto technológiám na ochranu svojho podnikania, zatiaľ čo štát nie je schopný prísť so žiadnou zmysluplnou zmenou regulácií.
Nové technológie totiž často umožňujú efektívnejšie dosahovať spoločenské ciele starej legislatívy, bez toho, aby vyžadovali byrokraciu a vybavenie, ktoré dnes už môžeme považovať za zastarané. Presne to je aj prípad mestskej mobility, ktorá sa vďaka GPS navigáciám, dostupným v každom zariadení, za posledné desaťročie radikálne mení. Tradičné požiadavky taxametra, v kombinácií s cenníkom viditeľným pre zákazníka a prepravnými podmienkami dnes vyznievajú skôr archaicky než zmysluplne.
Presne v tomto duchu preto k reguláciám pristúpili nasledovné krajiny:
- Estónsko
- Lotyšsko
- Litva
- Fínsko
- Česká republika
Naprieč krajinami sa smerovanie reforiem mierne líši. V prípade týchto krajín ide najmä o kombináciu dvoch opatrení. Prvá séria opatrení sa zaoberá tým, aby sa umožnilo alternatívnym poskytovateľom dopravných služieb podnikať podľa jasných pravidiel, ktoré budú musieť dodržiavať. Medzi tieto pravidlá patria najmä (podľa estónskeho modelu, ktorý je najpokrokovejší):
- Fungovanie prostredníctvom online mobilnej aplikácie
- Povinnosť fungovať na báze bezhotovostných platieb
- Dohodnutie ceny prostredníctvom aplikácie
Z toho vyplýva, že alternatívni poskytovatelia prepravných služieb (formou zdieľanej jazdy) môžu mať výnimku z povinnosti používať taxameter, tlačiareň na bločky, mať vytlačený cenník vo vozidle alebo vonkajšie označenie vozidla. Samozrejme, za túto výnimku sa musia alternatívni poskytovatelia vzdať niektorých výhod, ktoré bežné taxislužby môžu využívať. Alternatívni poskytovatelia tak nemajú možnosť napríklad:
- Brať bežných zákazníkov z ulice
- Využívať takzvaný pruh pre autobusy
- Využívať stanovištia pre taxíky
Všetky tieto výhody sú totiž závislé od vonkajšieho označenia vozidla, ktorého sa prevádzkovatelia alternatívnych služieb sami vzdali. Okrem toho je však súčasťou niektorých príkladov dobrej praxe v zahraničí aj reforma povinností pre tradičné taxislužby. Ak sa máme pohnúť ďalej, je vhodné, aby sa Slovensko inšpirovalo oboma spôsobmi zlepšenia prepravy.
Hlavné príklady praxe v oblasti odstraňovania povinností pre klasické taxislužby. V prvom rade by sa povinnosť klasických taxametrov mala mohla byť nahradená inými zariadeniami s rovnakými schopnosťami. Príklady reformného prístupu ku klasickým taxislužbám môžeme vidieť v Českej republike, kde dochádza k jednotnému prístupu k tradičným a alternatívnym formám podnikania v oblasti taxislužieb. Povinnosti boli po novom zadefinované nasledovným spôsobom:
- Každý dopravca by mal vlastniť živnostenský list, mať auto nahlásené v oficiálnom registri a mať príslušnú taxi licenciu;
- Proces udelenia živnostenského listu by mal byť jednoduchší a rýchlejší, keďže povolenie dopravného inšpektorátu by už nebolo potrebné;
- Potrebné licencie by sa mali dať získať na jednom úrade, vrátane vozidla, ktoré by malo byť zaregistrované na tom istom mieste;
- Poskytovatelia prepravných služieb, ktorí by chceli poskytovať prepravné služby prostredníctvom mobilnej aplikácie, by museli pri registrácii vozidla vyhlásiť, že má záujem poskytovať taxi služby prostredníctvom aplikácie. V momente registrácie vozidla dostane poskytovateľ taxislužby ID nálepku;
- Po novom by nemusel vykonať geografické skúšky ako súčasť testu spôsobilosti;
Estónsko a Česká republika predstavujú dve krajiny, od ktorých sa Slovensko môže veľa naučiť. Estónsko napreduje najmä v rámci využívania digitálnych technológií, či už v podobe volieb cez internet alebo využívania technológií vo verejných službách. Česká republika je náš najbližší partner z hľadiska skúseností a spoločenského vývoja. Preto sú práve tieto dve krajiny výborným príkladom pre Slovensko, od ktorých sa môžeme veľa naučiť. Oblasť osobnej prepravy je jednou z prvých, kde môžeme začať. Aspoň si vďaka tomu zvykneme na to, že pravidlá nemôžu byť nemenné. Musia sa vyvíjať spolu s technológiami, aby slúžili občanom. Iba tak sa stane Slovensko znova reformnou krajinou. A raz bude znova inšpiráciou pre ostatných.