Avšak po piatich rokoch sa mi naskytla nová príležitosť. Ako obvykle, úplnou náhodou. Všetko sa začalo stretnutím, malým nápadom, ktorý ostal vŕtať v hlave a následne sa stal projektom. Projektom, ktorý má potenciál nielen byť úspešným z teoretického hľadiska, ale aj konkrétne prospešným pre bežných obyvateľov. Inštitút moderného spotrebiteľa má potenciál preniesť mnohé pozitívne myšlienky slobodnej ekonomiky, ktorú obhajujem už vyše päť rokov, do konkrétnych praktických diskusií o tom, kam má smerovať slovenská ekonomika.
Prečo práve teraz?
„Teraz“ vyzerá byť najlepší čas, kedy vidíme praktické dopady situácií, kedy sa verejné regulácie nehýbu v súlade s technologickým pokrokom. Nielenže sa čoraz viac dá vidieť, v čom je nový technologický pokrok prospešný v praxi, ale dá sa sledovať, kto najviac blokuje zmeny v prospech bežných spotrebiteľov. Preto je potrebné sa pripraviť na tieto diskusie a vyvolať spoločenský záujem o tieto témy, pretože sa dotýkajú každého z nás. Digitalizácia sa totiž postupne dostáva do oblastí, kde môže naozaj posunúť hranice toho, čo sme doteraz považovali za možné z hľadiska kvality života a možností hospodárskeho, sociálneho, ale aj environmentálneho rozvoja.
Práve v tomto bode vidím svoju najväčšiu šancu zhodnotiť svoje doterajšie skúsenosti ako analytik liberálneho inštitútu a v rámci tohto nového projektu „prekopať“ praktické možnosti zlepšenia verejných politík v oblastiach, kde môže Slovensko dobehnúť okolité krajiny. Tieto krajiny, najmä často spomínané Estónsko, ale aj Česká republika, dokázali uchopiť pozitíva týchto zmien. Slovensko riskuje, že zaspí dobu a zobudí sa, keď bude neskoro.
Odvaha k zmenám rozhoduje
Pritom pred takými pätnástimi rokmi bola situácia opačná. Slovensko bolo do roku 2006 ekonomickým tigrom, ktorý dokázal robiť reformy a byť príkladom pre ostatných. Či už s tými reformami súhlasíte alebo nie, je čas, aby sa Slovensko dostalo medzi krajiny, ktoré sú dostatočne odvážne robiť niečo, čo prospeje bežným ľuďom a prinesie reálne výsledky.
Práve preto je projekt Inštitútu moderného spotrebiteľa práve teraz nevyhnutný a práve preto chcem byť jeho súčasťou. Môže to byť ďalšou kapitolou môjho príbehu, ktorý píšem od skončenia mojej školy. Alebo vlastne ešte skôr. Dva roky štúdia verejnej politiky v rámci politológie na University of Glasgow a následné prepojenie s praxou ako asistent poslanca Miroslava Beblavého v Národnej rade Slovenskej republiky ma posunuli do praxe riešenia verejných politík.
Nadácia F. A. Hayeka posunula túto moju cestu ďalej. Ako analytik riešim v médiách rôzne témy z hľadiska kvality návrhov a analýzy ich širšieho dopadu. Teraz je moment, kedy na tejto ceste prijmem novú výzvu, v ktorej moje skúsenosti posuniem ešte viac do roviny projektov pre bežných spotrebiteľov v témach, ktoré Vás trápia. Tam vidím novú príležitosť a nový projekt, ktorého chcem byť súčasťou. Teším sa na túto výzvu a verím, že bude úspešná. Budem dúfať, že si projekt získa Vašu podporu a že ju pretavíme do reálnych výsledkov. Držme si palce!